Od Redakcji: artykuł powstał na podstawie wykładu autorki wygłoszonego podczas wirtualnej konferencji
„Duchowość w medycynie – opieka duchowa jako niezbędna składowa całościowej opieki nad chorym”, zorganizowanej przez
Polskie Towarzystwo Opieki Duchowej w Medycynie.
Obejrzyj wykład "Co może pomóc we wdrożeniu opieki duchowej w medycynie - polskie doświadczenia".
Wszystkie wykłady są dostępne na stronie www.mp.pl/opiekaduchowa2022.
Jak cytować: Krajnik M.: Wdrażanie opieki duchowej w medycynie – doświadczenia polskie. Med. Prakt., 2023; 1: 135–144
Skróty: CM UMK – Collegium Medicum w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, CMJ – Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, EAPC – European Association for Palliative Care, ESMO – European Society for Medical Oncology, NCCN – National Comprehensive Cancer Network, PTODM – Polskie Towarzystwo Opieki Duchowej w Medycynie
Wprowadzenie do sytuacji opieki duchowej w medycynie w Polsce
Próbując ocenić obecną sytuację opieki duchowej w ramach opieki zdrowotnej w Polsce, warto się przyjrzeć z jednej
strony temu, co może być jej zasobem i stanowić potencjał rozwoju, z drugiej zaś temu, co może ten rozwój
ograniczać, hamować, a wręcz prowadzić do całkowitego oddzielenia opieki duchowej od rutynowej opieki nad chorymi.
Niewątpliwie zasobem jest zagwarantowanie w Konstytucji RP dostępności opieki duszpasterskiej chorym
hospitalizowanym. W związku z tym szpitale często zatrudniają kapelanów – zwykle osoby duchowne, najczęściej
Kościoła rzymskokatolickiego (zgodnie z wiarą, z którą identyfikuje się większość Polaków). Ponadto szpitale powinny
współpracować z niezatrudnionymi w nich osobami duchownymi innych wyznań gotowymi do niesienia pomocy religijnej
swoim współwyznawcom, którzy trafili do danego szpitala i taką potrzebę deklarują. Kapelani szpitalni przychodzą na
wezwanie chorego lub jego bliskich, zgłaszane drogą telefoniczną lub w kontakcie bezpośrednim, często za
pośrednictwem pielęgniarki, lub sami odwiedzają oddziały szpitalne i oferują swoją obecność i opiekę duszpasterską.
Polskie szpitale gwarantują zatem spełnianie potrzeb religijnych chorych zgodnie z wyznawaną wiarą.1
Drugim potencjalnym zasobem opieki duchowej w Polsce jest dobrze rozwinięty system opieki paliatywnej. Nie chodzi tu
tylko o samą jej filozofię i związane z nią całościowe podejście do chorego, w tym zainteresowanie jego sferą
duchową. Ważny jest także, zwłaszcza w Polsce, kontekst historyczny – w trudnych czasach stanu wojennego opieka
paliatywna rozwijała się w dużej mierze dzięki bardzo dużemu zaangażowaniu wspólnot religijnych, zwłaszcza
parafialnych. Organizowały one sieć domowej opieki paliatywnej, w której osoby o różnych zawodach, zarówno
medycznych, jak i pozamedycznych, pracowały przez lata całkowicie wolontaryjnie. Wydaje się, że mimo upływu czasu i uregulowania statusu opieki paliatywnej, w tym jej finansowania ze środków publicznych, nadal duże znaczenie ma
zaangażowanie wolontariuszy, spośród których wielu odnajduje sens swojej pracy w hospicjum w wierze i w byciu
członkiem Kościoła.2 Ponieważ opieka paliatywna ma już ugruntowaną pozycję w systemie opieki zdrowotnej,
w szeroko rozumianym środowisku medycznym opieka duchowa kojarzy się jako świadczenie realizowane w ramach opieki
paliatywnej.
Wspomniane wyżej zasoby mogą też jednak stanowić pewne ograniczenia. Obecnie nie postrzega się opieki duchowej jako
części opieki zdrowotnej, lecz widzi się w niej jedynie realizację konstytucyjnie zagwarantowanego prawa każdego
chorego do opieki duszpasterskiej. Niestety niewiele osób ma świadomość tego, że opieka duchowa przynosi wymierne
korzyści – zwiększa efektywność leczenia i przeżywalność chorych, łagodzi depresję, lęk i ból, zwiększa satysfakcję
personelu medycznego z pracy, a nawet obniża koszty opieki zdrowotnej.3 Kojarzenie opieki duchowej prawie
wyłącznie z opieką paliatywną powoduje, że poza tą dziedziną nie wypracowano ani wytycznych, ani wymogów, ani nawet
praktyk dotyczących potrzeb duchowych chorego, chociażby ich rozpoznawania przez lekarzy i pielęgniarki i sięgania
po różnego rodzaju interwencje duchowe o udowodnionej skuteczności. Personel medyczny nie postrzega kapelanów
szpitalnych jako specjalistów w dziedzinie opieki duchowej i członków zespołu terapeutycznego – widzi się w nich
wyłącznie osoby przychodzące do chorego sygnalizującego potrzeby religijne. Nie ma też wymogów dotyczących edukacji
personelu medycznego i kapelanów w zakresie opieki duchowej. Przygotowanie tych ostatnich nie podlega certyfikacji,
muszą więc sobie radzić sami w zdobywaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności właściwego sprawowania opieki duchowej.
Inicjatywy Polskiego Towarzystwa Opieki Duchowej w Medycynie
Polskie Towarzystwo Opieki Duchowej w Medycynie (PTODM) powstało pod koniec 2015 roku głównie z inicjatywy osób ze środowiska medycznego, które – obserwując m.in. doświadczenia innych krajów – dostrzegły potrzebę zmian w polskim systemie opieki zdrowotnej. PTODM podjęło konkretne działania w tym kierunku, a główne z nich zostały wymienione w tabeli 1.4
Tabela 1. Przykłady działań Polskiego Towarzystwa Opieki Duchowej w Medycynie | |
---|---|
Działanie | Poz. piśmiennictwa |
wypracowanie definicji duchowości w medycynie (2017) | 5,6 |
konferencje edukacyjne i publikacje | 7-11 |
udział w przygotowaniu pierwszego w Polsce programu nauczania duchowości w medycynie dla studentów kierunku lekarskiego (od 2018/2019 r. w CM UMK w Bydgoszczy) | 12-14 |
stanowisko dotyczące opieki duchowej w czasie pandemii COVID-19 | 15 |
ogólnopolski program „Bądź przy mnie – wsparcie społeczne i duchowe dla pacjentów hospitalizowanych z powodu COVID-19” (2020–2022) | 16-18 |
comiesięczne webinaria edukacyjne z zakresu opieki duchowej w medycynie dla kapelanów szpitalnych (od stycznia 2021 r.) | 19 |
opracowanie programu Kształcenia Kliniczno-Pastoralnego w Polsce (2021) | 20 |
konferencja „Duchowość w medycynie – opieka duchowa jako niezbędna składowa całościowej opieki nad chorym” | 21 |
Pierwszym wyzwaniem było zdefiniowanie duchowości i opieki duchowej w medycynie. Z jednej strony pojawiła się obawa,
że szeroko rozumiana duchowość wyprze religijność, z drugiej zaś, że opieka duchowa będzie fałszywie postrzegana
jaka próba szerzenia religii. Należało zatem wyjaśnić, jak powinno się rozumieć duchowość. Według definicji
przyjętej przez PTODM, i zbieżnej ze stanowiskiem European Association for Palliative Care (EAPC), sfera duchowości
obejmuje nie tylko religijność, lecz także poszukiwania egzystencjalne oraz wartości, którymi człowiek
żyje.5,6 Dzięki wysiłkom edukacyjnym takie rozumienie duchowości zaczęło przenikać do świadomości
polskiego środowiska medycznego. PTODM inicjowało publikacje na temat duchowości11 oraz konferencje
poświęcone tej problematyce, takie jak Zimowe Szczyty Medycyny Paliatywnej. Pierwszy, pod hasłem „Serce i Duch w Opiece Paliatywnej”, skupił środowiska specjalistów kardiologii, chorób wewnętrznych i medycyny paliatywnej,
koncentrując się na potrzebach duchowych pacjentów z niewydolnością serca.7-9 Ważnym owocem tej
konferencji była wspólna deklaracja, nawołująca do podjęcia wspólnych działań mających na celu poprawę dostępu
pacjentów z niewydolnością serca do opieki paliatywnej, podpisana przez Polskie Towarzystwo Kardiologiczne,
Towarzystwo Internistów Polskich, Polskie Towarzystwo Medycyny Paliatywnej oraz PTODM.9 Drugi Zimowy
Szczyt, pod hasłem „Oddech i Duch w Medycynie Paliatywnej i Pneumonologii”, zgromadził z kolei środowiska medycyny
paliatywnej i chorób płuc.10 Należy szczególnie podkreślić to, że zagraniczni wykładowcy tejże
konferencji włączyli się w edukację studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w tym Collegium Medicum w Bydgoszczy (CM UMK). Zorganizowano ponadto warsztaty dla przyszłych nauczycieli duchowości w medycynie, a PTODM
wspomagało przygotowanie i wdrożenie pierwszego w Polsce programu nauczania duchowości w medycynie dla studentów
kierunku lekarskiego w CM UMK.12-14
Nadejście pandemii COVID-19 na początku 2020 roku zmobilizowało PTODM do tego, aby zatroszczyć się o duchowość
chorych i personelu. Został opracowany i wdrożony ogólnopolski program „Bądź przy mnie – wsparcie społeczne i duchowe dla pacjentów hospitalizowanych z powodu COVID-19”.15-18 Skąd nazwa „Bądź przy mnie”? Miało to
związek po pierwsze z relacjami o samotności osób chorujących na COVID-19 i przebywających w szpitalu (niektóre z tych relacji zostały opublikowane16), po drugie zaś z danymi uzyskanymi w listopadzie 2020 roku, przed
rozpoczęciem programu, przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (CMJ). Otóż badanie ankietowe
przeprowadzone przez CMJ w blisko 200 szpitalach pokazało, że w ponad połowie z nich bliscy nie mieli możliwości
pożegnania się z umierającym chorym, a co czwarty szpital nie zapewniał pacjentom bezpośrednich odwiedzin
kapelanów.17 Okazało się, że nawet zagwarantowane w Konstytucji prawo do opieki duszpasterskiej nie
sprzyja uznaniu kapelana za pełnoprawnego członka zespołu terapeutycznego (na równi z personelem medycznym) ani
tego, że jego pomoc jest dla chorych i ich bliskich ważna. PTODM opublikowało swoje stanowisko15
dotyczące znaczenia opieki duchowej dla chorych na COVID-19 i rozpoczęło program „Bądź przy mnie”, który wsparły
różne środowiska, nie tylko medyczne. Pierwsza część tego programu – „Porozmawiaj ze mną” – miała na celu
zapewnienie możliwości bezpośredniego kontaktu chorego z bliskimi, druga – „Podnieś mnie na duchu” – zadbanie o dostępność kapelana. Oddziały covidowe w 131 szpitalach, które przystąpiły do programu, otrzymały bezpłatnie
od firmy Polkomtel smartfony wraz z usługą telekomunikacyjną do użycia przez chorych niemających własnego telefonu
lub niebędących w stanie go użyć. Jednocześnie uświadamiano personelowi medycznemu, że dla chorych będących w izolacji kontakt z bliskimi jest bardzo ważny i należy zadbać o jego umożliwienie, zwłaszcza umierającym, aby mogli
się pożegnać z rodziną. W stworzeniu materiału edukacyjnego dla personelu medycznego pomogli znani polscy
aktorzy.18
W ramach drugiej części programu, skierowanej do kapelanów, PTODM dostarczało kapelanom (jeśli była taka potrzeba)
środki ochrony osobistej umożliwiające wejście na oddział szpitalny oraz przygotowało filmy instruktażowe, jak się
bezpiecznie zachowywać w szpitalu w sytuacji zagrożenia epidemicznego. Program zakończył się w czerwcu 2022 roku.
PTODM zostało też nagrodzone w konkursie Sukces Roku 2020 w Ochronie Zdrowia i uzyskało tytuł „Lider Roku 2020 w Ochronie Zdrowia – działalność charytatywna” z uzasadnieniem, że działania PTODM wpłynęły na rzeczywistość w kraju
podczas pandemii. Jednym z najważniejszych owoców programu „Bądź przy mnie” są kontynuowane do dzisiaj comiesięczne
webinaria edukacyjne dla kapelanów.19
Kolejnym ważnym działaniem PTODM było opracowanie programu kształcenia w zakresie opieki duchowej i certyfikacji
kapelanów szpitalnych w Polsce;20 program ten znajduje się obecnie na etapie konsultacji.
W grudniu 2022 roku PTODM zorganizowało w internecie konferencję „Duchowość w medycynie – opieka duchowa jako
niezbędna składowa całościowej opieki nad chorym”, współfinansowaną ze środków budżetu państwa w ramach programu
Ministerstwa Edukacji i Nauki „Doskonała Nauka”. Do wygłoszenia wykładów, mających posłużyć do stworzenia materiału
edukacyjnego do wykorzystania w Polsce, zaproszono przede wszystkim uznanych w świecie ekspertów w dziedzinie
opieki duchowej w medycynie.21
Wytyczne praktyki klinicznej jako narzędzie wdrażania wysokiej jakości opieki duchowej w medycynie – casus onkologii
Zgodnie z przyjętymi w wielu krajach i w wielu dziedzinach medycyny wytycznymi dotyczącymi opieki duchowej lekarz i pielęgniarka są zobowiązani do tego, aby zadbać o nawiązanie z chorym odpowiedniej relacji nacechowanej współczuciem oraz o komunikację opartą na wrażliwości, uważnym słuchaniu i byciu z chorym „tu i teraz” (ryc. 1).

Ryc. 1. Rola lekarza i pielęgniarki w świadczeniu opieki duchowej zgodnie z dobrą praktyką kliniczną
Takie podejście stanowi podstawę dla przeprowadzenia „wywiadu duchowego”, który pomaga zrozumieć po pierwsze, jak
chory sobie radzi i do jakich jego zasobów można sięgać, żeby wzmocnić efektywność prowadzonej terapii, a po drugie
– co może być źródłem jego słabości i cierpienia. Oprócz wywiadu trzeba umieć także przeprowadzić skrining potrzeb
duchowych, aby się dowiedzieć, czy chory nie odczuwa cierpienia duchowego i czy nie wymaga natychmiastowej pomocy w tym zakresie. Kolejną powinnością personelu medycznego jest współpraca z kapelanem, na przykład wezwanie go do
chorego i poproszenie, aby przeprowadził bardziej dogłębną ocenę sfery duchowej i wdrożył odpowiednie postępowanie,
jeśli stwierdzi niezaspokojone potrzeby lub cierpienie duchowe. Ponadto w różnych sytuacjach klinicznych może pomóc
zaangażowanie pozostałych członków zespołu zajmującego się chorym, w celu wdrożenia innych interwencji duchowych;
najczęściej dotyczy to pacjentów w zaawansowanym stadium choroby, u kresu życia lub w stanie jego zagrożenia (np. na
oddziałach intensywnej terapii).
Bezrefleksyjne skopiowanie powyższych wytycznych w polskich szpitalach byłoby dzisiaj problematyczne z kilku
powodów. Poza opieką paliatywną kapelanów nie postrzega się w Polsce jako członków zespołów terapeutycznych, a poza
tym w większości nie są oni do takiej roli odpowiednio przygotowywani. Kolejnym wyzwaniem jest nakłonienie lekarzy i pielęgniarek, aby chcieli przeprowadzać skrining potrzeb duchowych. Warto tu przytoczyć schemat potrzeb według
koncepcji Davida Hui i Eduarda Bruery, odnoszącej się do ich pilności i znaczenia dla chorego (ryc. 2).22
Ryc. 2. Pilność i znaczenie potrzeb chorego (na podstawie 22. poz. piśmiennictwa)
Pilność i znaczenie danej potrzeby dla chorego niekoniecznie idą w parze, tzn. zwykle na pierwszy plan wysuwają się pilne potrzeby fizyczne i psychiczne, ale gdy zostaną już one spełnione, zaczynają się ujawniać potrzeby, które mogą być dla chorego najważniejsze, często właśnie ze sfery duchowej. Jeśli chcemy towarzyszyć i skuteczniej pomagać pacjentom, powinniśmy te potrzeby odsłonić. Jeżeli jesteśmy dobrymi obserwatorami i słuchaczami, to często potrafimy zobaczyć/usłyszeć to, co się u chorego dzieje w sferze fizycznej, społecznej (z kim chory przyszedł, jacy są jego bliscy) i psychicznej (może sam nam powiedzieć o emocjach), choć oczywiście o wszystko powinniśmy go w sposób adekwatny zapytać. Musimy przy tym pamiętać, że poza wyjątkowymi sytuacjami chory sam z siebie raczej nie zacznie nam opowiadać o swoim życiu duchowym. Lekarz czy pielęgniarka powinni zatem pamiętać, aby o tę sferę zapytać. Taki obowiązek podkreślają praktycznie wszystkie wytyczne dobrej praktyki klinicznej. Warto przybliżyć tu kilka dokumentów z dziedziny onkologii. Onkolodzy amerykańscy wskazują na zalecenia praktyki klinicznej w zakresie wysokiej jakości opieki paliatywnej.23 Są one znakomitym przykładem powszechnie znanych, funkcjonujących w środowisku medycznym w Stanach Zjednoczonych, rekomendacji, które dokładnie określają, kiedy, jak, dlaczego i co powinien zrobić personel medyczny. Skrining potrzeb duchowych należy zgodnie z tymi wskazówkami powtarzać przy każdej ocenie pacjenta, a wywiad duchowy ukierunkowany na ocenę zasobów chorego – przy przyjmowaniu go pod opiekę i przy pierwszej ocenie, ponieważ uzyskane informacje rzutują na niektóre decyzje terapeutyczne. Do szczegółowej oceny potrzeb duchowych będzie potrzebny specjalista opieki duchowej, czyli odpowiednio wyszkolony kapelan. Dla polskich lekarzy i pielęgniarek bardziej dostępne mogą być wytyczne ujęte w Białej księdze EAPC, przetłumaczone na język polski.24 W nich również szczegółowo opisano, jakie narzędzia stosować w jakich sytuacjach; niektóre z tych narzędzi są dostępne w języku polskim i zostały zwalidowane w populacji polskiej.25,26 Ponieważ w tytułach cytowanych wytycznych pojawia się opieka paliatywna, można odnieść błędne wrażenie, że opieka duchowa jest wyłącznie częścią opieki paliatywnej. Warto zatem wskazać na przykład wytyczne European Society for Medical Oncology (ESMO) z 2021 roku, według których cierpienie duchowe powinno się oceniać w ramach rutynowej opieki nad chorym na nowotwór będącym u kresu życia.27 Na konieczność świadczenia opieki duchowej na każdym etapie chorowania i w każdym miejscu leczenia chorego dobitniej wskazują wytyczne National Comprehensive Cancer Network (NCCN; sieć 32 czołowych ośrodków onkologicznych w Stanach Zjednoczonych) dotyczące postępowania w cierpieniu określanym jako dystres – nieprzyjemne doświadczenie natury psychologicznej, społecznej, duchowej i fizycznej, które rzutuje na to, jak chory radzi sobie z chorobą, jej objawami i leczeniem.28 NCCN podkreśla znaczenie pomocy tym chorym jako części strategii terapeutycznej. Stąd wytyczne NCCN obligują onkologów do tego, aby u każdego pacjenta ocenić, czy nie cierpi on także w sferze psychicznej lub duchowej. W uzasadnieniu tego zalecenia podano, że religijność i duchowość są pozytywnie związane ze zdrowiem fizycznym i że na przykład modlitwa może być dla chorego ważnym zasobem, z którego będzie czerpał siłę do radzenia sobie w chorowaniu. Bardzo się to różni od dominującego w Polsce przekazu, że zadbanie o spełnienie potrzeb religijnych chorego jest jedynie wypełnieniem prawa zagwarantowanego w Konstytucji. Z wytycznych NCCN płynie przekaz, że opieka duchowa się opłaca (m.in. zwiększa skuteczność interwencji medycznych) i dlatego jest zalecana. NCCN promuje tzw. termometr dystresu jako proste, dostępne w ponad 70 językach (także polskim), choć mało swoiste narzędzie.29 Chorego informuje się, czym jest dystres, i pyta o samoocenę w tym zakresie. Jeśli wskazuje ona na ryzyko dystresu, prosi się chorego, aby się postarał zidentyfikować jego prawdopodobną przyczynę. Jeżeli wskaże czynnik ze sfery duchowej/religijnej, trzeba podjąć współpracę z kompetentnym kapelanem, który będzie potrafił dokładniej zbadać sferę duchową i zastosować odpowiednie interwencje (ryc. 3).

Ryc. 3. Współpraca z kapelanem w zespole onkologicznym według wytycznych National Comprehensive Cancer Network (na podstawie 28. poz. piśmiennictwa)
Standardy akredytacji szpitali jako szansa wdrożenia wysokiej jakości opieki duchowej w Polsce
We wprowadzeniu opieki duchowej w różnych dziedzinach medycyny pomogłoby włączenie standardu świadczenia dobrej opieki duchowej do wymogów akredytacyjnych dla szpitali. Jako wzór można wskazać australijski dokument opracowany przez Healthcare Chaplaincy Network i Spiritual Care Association, który zawiera parametry ewaluacji jakości świadczonej opieki duchowej (tab. 2).30 Takie wytyczne postępowania nie tylko pomagają ustalić, czy opieka duchowa jest świadczona na zadowalającym poziomie, ale też nakładają wymóg, aby do pomiaru jej jakości i raportowania używać wystandaryzowanych narzędzi o udowodnionej wartości.
Tabela 2. Parametry pomiaru jakości opieki duchowej według wytycznych australijskich30 |
---|
wskaźniki strukturalne – zasoby
|
wskaźniki świadczenia opieki duchowej
|
efekty
|
W Polsce wśród aktualnych standardów akredytacji szpitali (opracowanych przez CMJ) tylko jeden dotyczy opieki duchowej, a konkretnie jednego z jej wymiarów – opieki duszpasterskiej.31 Na szpital nakłada się wymóg zapewnienia pacjentom możliwości korzystania z opieki duszpasterskiej, czyli religijnej. Oznacza to przede wszystkim zorganizowanie wizyty kapelana oraz miejsca modlitewnego. W oczekującej na publikację aktualizacji szpitalnych standardów akredytacyjnych, zaakceptowanych przez środowiska medyczne i Radę Akredytacyjną powołaną przez Ministra Zdrowia, wprowadzono nowy wymóg – dostępu do szeroko rozumianej opieki duchowej. CMJ wykorzystało definicję duchowości według PTODM, podkreślając, że:
- szpital ma zadbać o wzmacnianie sfery duchowej dzięki wprowadzeniu do praktyki klinicznej personelu medycznego rozpoznawania potrzeb duchowych pacjenta i ich realizacji oraz oferowaniu rodzinie chorego wsparcia w żałobie po jego śmierci
- będzie prowadzona edukacja personelu medycznego w zakresie rozpoznawania potrzeb duchowych i podstawowej opieki duchowej.
Realizacja tego nowego standardu powinna przynieść wymierne korzyści zarówno pacjentom w polskich szpitalach, jak i całemu systemowi ochrony zdrowia.
Podsumowanie
W Polsce opieka duchowa w medycynie rzadko wykracza poza spełnianie potrzeb religijnych, a jej realizacja w szerszym zakresie jest kojarzona przede wszystkim z opieką paliatywną. Mimo intensyfikacji wysiłków różnych środowisk, w tym PTODM, opieka duchowa ciągle nie jest uznawana za niezbędną składową opieki zdrowotnej o udowodnionej efektywności klinicznej i ekonomicznej. Poza opieką paliatywną personel medyczny nie prowadzi rutynowego wywiadu duchowego ani skriningu w kierunku cierpienia duchowego. Tylko jeden uniwersytet medyczny w Polsce (CM UMK w Bydgoszczy) realizuje program nauczania opieki duchowej w medycynie obligatoryjny dla studentów kierunku lekarskiego. Kapelani nie są traktowani jak członkowie zespołu terapeutycznego, nie ma też systemu ich certyfikacji, określającego wymagania w zakresie wiedzy dotyczącej specjalistycznej opieki duchowej i umiejętności jej świadczenia. Działania edukacyjne prowadzone przez PTODM, jak również wprowadzenie nowego standardu akredytacyjnego powinny pomóc w rozwoju opieki duchowej w polskich szpitalach.
Piśmiennictwo:
1. Pawlikowski J., Krajnik M., Kotlińska-Lemieszek A.: The role of spirituality among palliative care patients in Poland, Poland. W: Silbermann M., Berger A., red.: Global perspectives in cancer care: religion, spirituality, and cultural diversity in health and healing. Oxford Academic, 2022; doi: 10.1093/med/9 780 197 551 349.003.0019 (dostęp 7.01.2023)2. Fundacja Hospicyjna „Hospicjum to też Życie”: Wolontariat. www.fundacjahospicyjna.pl/pl/wolontariat (dostęp 7.01.2023)
3. Balboni T.: Czy opieka duchowa nad ciężko chorymi jest kosztowo efektywna? Med. Prakt., 2022; 12: 136–141
4. Fopka-Kowalczyk M., Best M., Krajnik M.: Spiritual care in medicine – the Polish way. 11.10.2022; https://eapcnet.wordpress.com/2022/10/11/spiritual-care-in-medicine-the-polish-way/ (dostęp 7.01.2023)
5. Polskie Towarzystwo Opieki Duchowej w Medycynie. http://ptodm.org.pl/ (dostęp 7.01.2023)
6. Krajnik M.: Whole person care: a hope for modern medicine? Pol. Arch. Intern. Med., 2017; 127: 712–714
7. Sobański P.Z.: Winter summit in palliative medicine – heart and spirit in palliative care. 22.02.2018. https://eapcnet.wordpress.com/2018/02/22/winter-summit-in-palliative-medicine-heart-and-spirit-in-palliative-care/ (dostęp 7.01.2023)
8. Zimowy Szczyt Medycyny Paliatywnej „Serce i Duch w Opiece Paliatywnej”, Bydgoszcz, 1–2 grudnia 2017. https://ptodm.org.pl/ksztalcenie/wyklady/179509,winter-summit-in-palliative-medicine-heart-and-spirit-in-palliative-care-2017 (dostęp 7.01.2023)
9. Deklaracja medycznego środowiska kardiologicznego, paliatywnego i internistycznego wskazująca na znaczenie opieki paliatywnej w kompleksowej opiece nad chorymi z niewydolnością serca. Med. Prakt., 2018; 1: 116–118
10. Zimowy Szczyt Medycyny Paliatywnej 2018 „Oddech i Duch w Medycynie Paliatywnej i Pneumonologii” Bydgoszcz, 7–8 grudnia 2018. https://ptodm.org.pl/ksztalcenie/wyklady/203013,zimowy-szczyt-medycyny-paliatywnej-2018 (dostęp 7.01.2023)
11. https://ptodm.org.pl/publikacje (dostęp 7.01.2023)
12. Fopka-Kowalczyk M., Groves R., Larkin P., Krajnik M.: A training programme for medical students in providing spiritual care to people with advanced diseases and their loved ones: a case study from the Collegium Medicum in Bydgoszcz, Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland. Front Cardiovasc. Med., 2022; doi: 10.3389/fcvm.2022.909 959
13. Fopka-Kowalczyk M., Best M., Krajnik M.: The spiritual supporter scale as a new tool for assessing spiritual care competencies in professionals: design, validation, and psychometric evaluation. J. Relig. Health, 2022; doi: 10.1007/s10 943-022-01 608-3
14. Krajnik M.: Edukacja przeddyplomowa pracowników medycznych w zakresie opieki duchowej w Polsce. https://www.mp.pl/konferencja-opiekaduchowa/2022/sesja/sesja-viii-dobre-praktyki-podstawowej-opieki-duchowej-w-roznych-dziedzinach-medycznych-anestezjologia-i-intensywna-terapia/ wyklad/8072/ (dostęp 7.01.2023)
15. Krajnik M., Gajewski P., Gołota S. i wsp.: Opieka duchowa niezbędną składową całościowej opieki nad chorymi na COVID-19. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Opieki Duchowej w Medycynie. Med. Prakt., 2020; 12: 146–152
16. Brożek B., Giemza G., Polaczek J. i wsp.: Bądź przy mnie – czyli trzy historie o samotności. O potrzebie opieki duchowej w czasie pandemii COVID-19. Med. Prakt., 2020; 12: 141–145
17. Bedlicki M., Kutaj-Wąsikowska H., Gajewski P., Krajnik M.: Ogólnopolski program wsparcia społecznego i duchowego dla chorych hospitalizowanych z powodu COVID-19 „Bądź przy mnie” – obserwacje z realizacji programu. Med. Prakt., 2021; 5: 154–156
18. https://ptodm.org.pl/badz-przy-mnie (dostęp 7.01.2023)
19. https://ptodm.org.pl/webinaria-kapelani (dostęp 7.01.2023)
20. Krajnik M., Giemza G.: Edukacja kapelanów szpitalnych w Polsce – program Polskiego Towarzystwa Opieki Duchowej w Medycynie. https://www.mp.pl/konferencja-opiekaduchowa/2022/sesja/sesja-viii-dobre-praktyki-podstawowej-opieki-duchowej-w-roznych-dziedzinach-medycznych-anestezjologia-i-intensywna-terapia/ wyklad/8833/ (dostęp 7.01.2023)
21. https://www.mp.pl/konferencja-opiekaduchowa/2022/ (dostęp 7.01.2023)
22. Hui D., Bruera E.: Integrating palliative care into the trajectory of cancer care. Nat. Rev. Clin. Oncol., 2016; 13: 159–171
23. National Consensus Project for Quality Palliative Care. Clinical Practice Guidelines for Quality Palliative Care, 4th edition. Richmond, VA: National Coalition for Hospice and Palliative Care; 2018. www.nationalcoalitionhpc.org/ncp/ (dostęp 7.01.2023)
24. Best M., Leget C., Goodhead A., Paal P.: Wielodyscyplinarna edukacja w zakresie opieki duchowej w opiece paliatywnej. Biała księga European Association for Palliative Care. Med. Prakt., 2022; 9: 125–140
25. Krajnik M., Fopka-Kowalczyk M.: Komentarz. W: Best M., Leget C., Goodhead A., Paal P.: Wielodyscyplinarna edukacja w zakresie opieki duchowej w opiece paliatywnej. Biała księga European Association for Palliative Care. Med. Prakt., 2022; 9: 137–140
26. Fopka-Kowalczyk M., Machul M., Dobrowolska B.: Research protocol of the polish adaptation and validation of HOPE scale: qualitative measurement of patients' spiritual needs. J. Palliat. Med., 2022; 25: 1492–1500
27. Crawford G.B., Dzierżanowski T., Hauser K. i wsp.; ESMO Guidelines Committee: Care of the adult cancer patient at the end of life: ESMO Clinical Practice Guidelines. ESMO Open, 2021; doi: 10.1016/j.esmoop.2021.100 225
28. National Comprehensive Cancer Network Clinical Practice Guidelines in Oncology (NCCN Guidelines): Distress Management, version 2.202. 22.12.2022. www.nccn.org/professionals/physician_gls/pdf/distress.pdf (dostęp 7.01.2023)
29. Donovan K.A., Handzo G., Corbett C. i wsp.: NCCN distress thermometer problem list update. J. Natl. Compr. Canc. Netw., 2022; 20: 96–98
30. Handzo G.: What is quality spiritual care and how do you measure it? J. Pain Symptom Manage., 2022; doi: 10.1016/j.jpainsymman.2022.02.089 (www.spiritualhealth.org.au/standards; dostęp 7.01.2023)
31. Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia: Zestaw standardów akredytacyjnych. Szpitale. Kraków 2009 (wyd. wznowione 2016). https://www.cmj.org.pl/akredytacja/standardy.php (dostęp 7.01.2023)