prof. dr hab. n. med. Małgorzata Krajnik1, dr n. med. Piotr Gajewski2, dr n. o zdr. Szymon Gołota3, dr hab. n. med. Jakub Pawlikowski prof. UKSW i UML4, dr n. teol. Grzegorz Giemza5, lek. Marek Krobicki6, Halina Kutaj-Wąsikowska7, dr hab. Andrzej Muszala prof. UPJPII8
1 Katedra Opieki Paliatywnej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum w Bydgoszczy
2 Polski Instytut Evidence Based Medicine; McMaster University Department of Medicine, Hamilton, Kanada
3 Katedra Neuropsychologii Klinicznej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum w Bydgoszczy
4 Collegium Medicum, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; Katedra Nauk Humanistycznych i Medycyny Społecznej,
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
5 Towarzystwo Poradnictwa i Psychologii Pastoralnej w Polsce
6 Bonifraterska Fundacja Dobroczynna
7 Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia
8 Międzywydziałowy Instytut Bioetyki, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Jak cytować: Krajnik M., Gajewski P., Gołota S., Pawlikowski J., Giemza G., Krobicki M., Kutaj-Wąsikowska H., Muszala A.: Opieka duchowa niezbędną składową całościowej opieki nad chorymi na COVID-19. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Opieki Duchowej w Medycynie. Med. Prakt., 2020; 12: 146–152
Skróty: COVID-19 – choroba wywołana przez SARS-CoV-2, GIS – Główny Inspektor Sanitarny, PTODM – Polskie Towarzystwo Opieki Duchowej w Medycynie, SARS-CoV-2 (severe acute respiratory syndrome coronavirus 2) – koronawirus zespołu ostrej niewydolności oddechowej 2
Wprowadzenie
Rozwój pandemii COVID-19 spowodował, że państwa
skupiają swoje wysiłki na leczeniu osób ciężko
chorych i na strategiach ograniczających rozprzestrzenianie
się wirusa. Dystansowanie społeczne,
unikanie dotykania się, zasłanianie twarzy, ciągły
zalew budzących niepokój informacji w mediach,
odradzanie bezpośrednich kontaktów z członkami
rodzin, szczególnie w podeszłym wieku lub złym
ogólnym stanie zdrowia – skutkuje u wielu, nawet
zdrowych osób nasileniem lęku i samotności, a niekiedy nawet depresji i myśli samobójczych. U hospitalizowanych chorych na COVID-19 poczucie
osamotnienia, zagubienia, a nawet przerażenia
jest potęgowane przez nieobecność ich
bliskich, nawet w okresie umierania, czy brak
widoku ludzkiej twarzy lub dotyku dłoni personelu
medycznego, ubranego w szczelne środki ochrony osobistej. W tej sytuacji mogą być również naruszone podstawowe prawa pacjenta, w tym prawo
do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
oraz prawo do opieki duszpasterskiej.1
Wydaje się, że społeczeństwa i systemy opieki
zdrowotnej, a nierzadko także kościoły i związki
wyznaniowe, nie uświadamiają sobie w należyty
sposób tego, że chorzy na COVID-19, zwłaszcza ci w stanie zagrożenia życia, mogą bardzo cierpieć,
nie tylko fizycznie i psychospołecznie, ale również
duchowo, między innymi z powodu:
1) poczucia braku nadziei, izolacji, opuszczenia
przez innych, a może i przez Boga (zwłaszcza
gdy nie są w ogóle odwiedzani przez kapelana z posługą sakramentalną)
2) głębokiej potrzeby uzyskania przebaczenia
(od innych ludzi, od Boga)
3) niemożności wypełnienia/załatwienia ważnych
dla nich i „niezakończonych” spraw
4) niemożności pożegnania się z bliskimi.
Światowa Organizacja Zdrowia podkreśla,
że „wszyscy pracownicy opieki zdrowotnej mają
etyczny obowiązek łagodzenia bólu i cierpienia,
niezależnie od tego, czy ma ono charakter fizyczny,
psychospołeczny, czy duchowy”.2 Eksperci w dziedzinie
duchowości w medycynie w dokumencie
upominającym się o interdyscyplinarną opiekę
duchową w czasie obecnej pandemii podkreślają,
że chorzy na COVID-19 „rozpaczliwie potrzebują
opieki duchowej”.3
Biorąc pod uwagę zarówno doświadczenia innych
krajów, jak i wnioski z bieżącej analizy sytuacji
chorych na COVID-19 w Polsce, Polskie Towarzystwo
Opieki Duchowej w Medycynie (PTODM)
postanowiło przedstawić swoje stanowisko w sprawie
potrzeby i możliwości świadczenia dla tych
chorych i ich bliskich opieki duchowej.
PTODM jest towarzystwem naukowym powstałym z inicjatywy środowiska medycznego,
skupiającym lekarzy różnych specjalności, innych
pracowników medycznych, a także kapelanów i duchownych różnych wyznań.4 Podstawowym
celem działalności PTODM jest „integrowanie i reprezentowanie środowiska osób zainteresowanych
opieką duchową w medycynie, świadczoną
na rzecz osób chorych, niepełnosprawnych i ich
rodzin, dążenie do zapewnienia im wysokiej jakości
tejże opieki oraz wspieranie rozwoju badań naukowych i promowanie wiedzy w tym zakresie”.4
Wypełniając swoją misję, PTODM pragnie nie
tylko upomnieć się o świadczenie opieki duchowej
dla chorych na COVID-19, ale także zainicjować i wdrażać programy zwiększające jej dostępność i praktykowanie.
Podstawowe pojęcia i założenia opieki duchowej
Warunkiem wdrażania i upowszechniania skutecznych interwencji jest edukacja, która w dużej mierze niweluje sztucznie stworzone bariery, często niemające jakichkolwiek racjonalnych podstaw. Należy zatem w pierwszej kolejności wyjaśnić przyjęte pojęcia i założenia.
Czym jest duchowość w medycynie
PTODM wypracowało definicję duchowości w medycynie,
zgodną z definicją przyjętą przez ekspertów
skupionych wokół takich instytucji, jak George
Washington Institute for Spiritual Health (GWish)
oraz City of Hope,5 a także z definicją European
Association of Paliative Care (EAPC)6,7. Określa
ona duchowość jako „wymiar ludzkiego życia stanowiący
odniesienie do transcendencji i innych
wartości egzystencjalnie ważnych”. Duchowość
obejmuje:
1) religijność człowieka, zwłaszcza jego relacje z Bogiem, a także zwyczaje i praktyki oraz życie
wspólnotowe
2) poszukiwania egzystencjalne odnoszące się
szczególnie do sensu życia, cierpienia i śmierci
oraz do pytania o własną godność i o to, kim
się jest jako osoba; do sfery wolności i odpowiedzialności,
nadziei i rozpaczy, pojednania i przebaczenia, miłości i radości
3) wartości, którymi żyje człowiek, zwłaszcza jego
relacje z samym sobą i z innymi ludźmi, stosunek
do pracy, natury, sztuki i kultury, jego
wybory w sferze moralności i etyki oraz „samo
życie”.8
Zgodnie z definicją, opieką duchową będzie zarówno
spełnienie potrzeb religijnych chorego, jak i zadbanie o realizację jego pragnienia bliskości z innymi, które wzmacnia poczucie sensu i treści
życia oraz jest dla człowieka źródłem nadziei.
Jak można świadczyć opiekę duchową
Instytucje medyczne, w tym szpitale, w wielu
krajach wdrażają programy ukierunkowane
na wsparcie duchowe chorych, takie jak: 3 Wishes
Project,9 ICU Healing Journal10 czy Get to
Know Me Board.11 Pomagają one w stworzeniu
atmosfery sprzyjającej świadczeniu opieki ukierunkowanej
na pełnię człowieczeństwa chorego,
czyli opieki pozwalającej mu się rozwijać, żywić
możliwe do spełnienia nadzieje, być twórczym w każdej chwili życia, także w chorobie i w okresie
umierania. Sam chory będzie mógł doświadczyć
tego, że jest szanowany jako Osoba, że opiekunom
naprawdę na nim zależy, że chcą mu pomóc, by
odnalazł to, co dla niego najważniejsze.
Specjalistyczna opieka duchowa w szpitalach
powinna być świadczona przez odpowiednio wykształconych
kapelanów i innych członków zespołu
opieki duchowej, natomiast na poziomie podstawowym
realizują ją lekarze, pielęgniarki i inni
pracownicy medyczni. Rozpoczyna się ona od:
1) otwarcia na sferę duchową chorego (i swoją własną)
przez praktykowanie uważności względem
chorego i skupienie się na nim (nawet przez kilka
minut rozmowy z nim)
2) otwartości na pomoc w poszukiwaniu sensu
3) wzmacniania godności chorego i jego poczucia,
że jest „niepowtarzalny”
4) zapytania o potrzeby duchowe chorego, a jeśli
jest człowiekiem wierzącym w Boga – zadbania o dostęp do praktyk religijnych, które są dla
niego ważne, w ramach sprawowanej opieki
zdrowotnej.
Ważne jest też, aby klinicysta umiał rozpoznawać
kryzys duchowy i współpracował z kapelanem
lub innym specjalistą opieki duchowej w medycynie.
Jak zadbać o bliskość i pożegnanie z tymi, których nie ma przy chorym
Trudno mieć nadzieję, że jest się w stanie w pełni zastąpić choremu obecność bliskich, których fizycznie przy nim nie ma, wtedy gdy ich najbardziej potrzebuje. Choć w okresie pandemii wiele szpitali i innych instytucji zamyka się przed rodzinami i przyjaciółmi chorych lub pensjonariuszy, nie musi to skutkować ich całkowitym opuszczeniem przez bliskich. Trzeba wykorzystać wszelkie inne dostępne możliwości. Wprawdzie komunikacja wirtualna nie zastąpi rozmowy twarzą w twarz, dotyku bliskiej osoby czy przytulenia, ale nie jest bezwartościowa. Wymaga jednak zaangażowania personelu medycznego i jego uważności na to, by umożliwić choremu nawiązanie i kontynuowanie takiego kontaktu. Szczególnym wyzwaniem jest umieranie chorego w samotności, bez bliskich wokół jego łóżka. Lekarz lub inny członek zespołu medycznego powinien wtedy skontaktować się z bliskimi, zachęcić ich i wesprzeć w tym, by pożegnali się wirtualnie z umierającym, by powiedzieli mu to, co ważne, by po prostu z nim w tych ostatnich chwilach życia byli. Nie należy się zrażać, nawet jeśli umierający sprawia wrażenie, jakby nie słyszał. Doświadczenia medycyny paliatywnej uczą nas bowiem, że słuch i dotyk „umierają ostatni”. Badania z zakresu towarzyszenia umierającym dostarczają coraz więcej dowodów na to, że odbierają oni to, co się do nich mówi, i że można im w ten sposób pomóc w przechodzeniu przez fazy agonii.12,13 Co więcej, możliwość pożegnania się bliskich z umierającym pomaga im przeżyć czas osierocenia i zmniejsza ryzyko powikłanej żałoby.14
Czy jest możliwe realizowanie opieki duszpasterskiej dla chorych na COVID-19 w szpitalach i innych placówkach
W maju 2020 roku PTODM poprosiło Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) o ustosunkowanie się do problemu dostępności kapelanów szpitalnych w czasie pandemii. Zgodnie z pismem Zastępcy Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 18 maja (BI.OI.070.6.2020) do Prezesa PTODM w sprawie określenia zasad dostępu osób duchowych do chorych we wszystkich szpitalach w Polsce: „kapłan sprawujący opiekę duszpasterską nad chorymi hospitalizowanymi z powodu zakażenia SARS-CoV-2 zobligowany jest do sprawowania posługi z zastosowaniem środków ochrony indywidualnej takich samych jak personel medyczny opiekujący się pacjentem. Zaleca się udzielanie wszelkich Sakramentów Świętych dla osób chorych lub podejrzanych o zakażenie z zachowaniem szczególnego reżimu sanitarnego. Kapłani pracujący z chorymi jak również sami wierni z odpowiedzialnością muszą stosować się do zaleceń lekarzy opiekujących się chorymi, jak również do zaleceń odpowiednich władz i służb, których celem jest powstrzymanie epidemii. W duchu odpowiedzialności za siebie i innych ważne jest, aby zachować wszelkie środki ostrożności i higieny”.15 Według GIS możliwe jest więc spełnianie potrzeb religijnych chorych na COVID-19 przez kapelanów. Niestety liczne sygnały od chorych, ich bliskich i personelu medycznego wskazują, że w wielu placówkach brakuje takiej opieki. Często jest to spowodowane zbyt kategorycznymi restrykcjami wprowadzonymi przez osoby zarządzające daną instytucją, a w efekcie naruszającymi prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej i nie uwzględniającymi tego, że kapelan na ogół jest pracownikiem szpitala lub jest uwzględniony w informacji szpitalnej jako osoba współpracująca ze szpitalem w spełnianiu potrzeb religijnych (dotyczy to zwłaszcza osób duchownych wyznań innych niż dominujące na danym terenie). Należy podkreślić, że kapelan nie jest osobą „z zewnątrz”, lecz powinien być traktowany jako członek zespołu terapeutycznego. Bariery ze strony szpitala mogą wynikać także z obaw o środki finansowe na zaopatrzenie kapelana w środki ochrony osobistej. Jeszcze innym problemem jest lęk duchownego – zwłaszcza w podeszłym wieku lub cierpiącego na choroby zwiększające ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19 – przed zarażeniem się.
Program PTODM ułatwiający dostęp chorych na COVID-19 do opieki duchowej w szpitalach i jej praktykowanie
Wychodząc naprzeciw przedstawionym powyżej
potrzebom, PTODM opracowało i wdraża ogólnopolski
program „Bądź przy mnie – wsparcie
społeczne i duchowe dla chorych hospitalizowanych z powodu COVID-19”, którego głównym
celem jest łagodzenie cierpienia chorych i ich
bliskich poprzez zatroszczenie się o ich potrzeby
społeczne i duchowe (ramka). Partnerami programu
są: Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie
Zdrowia oraz Rzecznik Praw Pacjenta, który
jednocześnie objął program patronatem honorowym.
Program koncentruje uwagę pracowników
szpitala na pacjentach, którzy z powodu swojego
stanu fizycznego i/lub problemów technicznych nie
realizują potrzeby kontaktu z bliskimi (Podpora 1).
Ponadto przewiduje zapewnienie opieki duchowej
pacjentom, którzy mają niezrealizowane potrzeby w zakresie kontaktu z kapelanem (Podpora 2).
Dla Podpory 1 zostanie wybrany partner technologiczny,
natomiast partnerami Podpory 2 są Zespół
Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa
Służby Zdrowia oraz Polska Rada Ekumeniczna.
Partnerem medialnym jest wydawnictwo Medycyna
Praktyczna. Do realizacji programu zaproszono
szpitale, w których przebywają chorzy na
COVID-19.
Realizacja Podpory 1 („Porozmawiaj ze
mną”) będzie możliwa dzięki zaopatrzeniu szpitali
przez partnera technologicznego w urządzenia
mobilne (telefon komórkowy lub tablet, wraz z bezpłatnym
pakietem rozmów i dostępu do internetu)
do używania przez pacjentów, by mogli się komunikować z bliskimi. Ponadto w szpitalach zostaną
wdrożone odpowiednie, ukierunkowane na potrzeby
pacjentów procedury w zakresie umożliwienia
choremu komunikacji z bliskimi oraz inicjowanie
kontaktu telefonicznego przez personel medyczny,
gdy chory nie jest w stanie uczynić tego samodzielnie
(zwłaszcza w okresie umierania).
Podpora 2 („Podnieś mnie na duchu”) to
działania ukierunkowane na zniesienie barier
uniemożliwiających bezpośredni kontakt chorych
na COVID-19 z kapelanami. Kościół katolicki oraz
kościoły skupione w Polskiej Radzie Ekumenicznej
zadeklarowały pomoc w wyposażeniu kapelanów w środki ochrony osobistej. Ponadto podjęły decyzję o wdrożeniu strategii mającej na celu ochronę kapelanów
obciążonych zwiększonym ryzykiem ciężkiego
przebiegu COVID-19 (w podeszłym wieku lub
chorujących na choroby przewlekłe zwiększające to
ryzyko) i delegowania jako kapelanów szpitalnych
do posługi religijnej osób młodszych lub ozdrowieńców.
Szpitale zatroszczą się o przeszkolenie duchownych
– nie tylko kapelanów będących pracownikami
szpitala, ale również przedstawicieli innych wyznań
delegowanych do posługi religijnej w szpitalu – w zakresie stosowania środków ochrony osobistej
oraz poruszania się w reżimie sanitarnym zgodnie z przepisami ogólnymi i zasadami obowiązującymi w danej jednostce. Zostaną też wdrożone odpowiednie
procedury skutecznego informowania chorych o możliwości osobistego kontaktu z kapelanem
(zgodnie z potrzebami religijnymi) oraz umożliwiające
taki kontakt, przy zachowaniu procedur
właściwych dla bezpieczeństwa epidemicznego.
Działania PTODM wpisują się w inicjatywy
podejmowane w środowiskach medycznych w innych
krajach. Na przykład niemieckie towarzystwa
naukowe opublikowały rekomendacje dotyczące
wsparcia dla cierpiących, ciężko chorych
na COVID-19, umierających oraz dla osób osieroconych.16 Upominają się w nich m.in. o fizyczną obecność bliskich przy umierających na COVID-19
pacjentach nawet na oddziałach intensywnej terapii, o lepszy dostęp do komunikacji wirtualnej
oraz o wsparcie dla personelu medycznego. Wielodyscyplinarna
grupa robocza ComuniCovid, powołana przez włoskie towarzystwa naukowe, zaproponowała
klinicystom opiekującym się ciężko chorymi na COVID-19 pacjentami, w jaki sposób
mogą rozmawiać wirtualnie z rodzinami chorych,
zwłaszcza umierających.17
Bądź przy mnie – wsparcie społeczne i duchowe dla chorych hospitalizowanych z powodu COVID-19
Ogólnopolski program Polskiego Towarzystwa Opieki Duchowej w Medycynie
Organizator: Polskie Towarzystwo Opieki Duchowej w Medycynie
Partnerzy merytoryczni: Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, Rzecznik Praw Pacjenta
Partner Podpory 1 – Polkomtel Sp. z. o.o., operator sieci Plus; Cyfrowy Polsat
Partnerzy Podpory 2 – Zespół Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Polska Rada Ekumeniczna
Partner medialny: Medycyna Praktyczna
Patronat honorowy: Rzecznik Praw Pacjenta
Cel programu: obniżenie poziomu stresu i podniesienie jakości życia chorych hospitalizowanych poprzez zapewnienie im wsparcia społecznego i duchowego. Program koncentruje uwagę pracowników szpitala na pacjentach, którzy z powodu swojego stanu fizycznego lub/i problemów
technicznych nie realizują potrzeby kontaktu z bliskimi (Podpora 1). Ponadto program przewiduje zapewnienie opieki duchowej
pacjentom, którzy mają niezrealizowane potrzeby w zakresie kontaktu z kapelanem (Podpora 2).
Podpora 1: Porozmawiaj ze mną
Procedura:
1) Szpital umożliwia choremu na COVID-19 kontakt telefoniczny z osobami bliskimi, zwracając w tym zakresie szczególną uwagę na pacjentów
niesamodzielnych, w stanie ciężkim i w stanie zagrożenia życia.
2) Szpital monitoruje potrzeby kontaktu telefonicznego z bliskimi wśród pacjentów umierających i inicjuje taki kontakt z bliskimi (nawet
wtedy, gdy świadomość chorego jest ograniczona).
Środki:
1) Urządzenia mobilne umożliwiające komunikację (telefon komórkowy lub tablet) do udostępnienia pacjentom na czas rozmowy z bliskimi.
2) Członek/członkowie zespołu medycznego monitorujący potrzeby pacjentów w zakresie komunikacji z bliskimi oraz inicjujący kontakt telefoniczny
między pacjentem niezdolnym do samodzielnych czynności (zwłaszcza umierającym) a jego bliskimi.
Działania:
Po zidentyfikowaniu u pacjenta potencjalnej niezrealizowanej potrzeby kontaktu z bliskimi:
1) zapytanie pacjenta o realną chęć kontaktu z bliskimi
2) zaoferowanie pacjentowi odpowiedniego sprzętu (jeśli nie posiada własnego)
3) ewentualnie udzielenie pomocy w uzyskaniu połączenia (w razie trudności technicznych)
4) zaoferowanie możliwości kolejnych rozmów
5) skontaktowanie się z bliskimi pacjenta umierającego i zachęcenie ich do pożegnania się przez telefon
Podpora 2: Podnieś mnie na duchu
Procedura:
1) Szpital w jasny i przystępny sposób informuje pacjentów o możliwości kontaktu z kapelanem (zgodnie z potrzebami religijnymi).
2) Szpital umożliwia choremu osobisty kontakt z kapelanem, przy zachowaniu procedur właściwych dla bezpieczeństwa epidemicznego.
Środki:
Przeszkolenie kapelana (zarówno będącego pracownikiem szpitala, jak również duchownych innych wyznań delegowanych do posługi
religijnej w szpitalu) w zakresie stosowania środków ochrony indywidualnej oraz w zakresie poruszania się w reżimie sanitarnym zgodnie z przepisami ogólnymi i zasadami obowiązującymi w danym szpitalu.
Działania:
Kapelan podejmuje posługę w zakresie wsparcia duchowego wobec chorych zgłaszających taką potrzebę – podczas kontaktu z pacjentem
identyfikuje typ potrzeby duchowej (np. rozmowa, modlitwa lub udzielenie sakramentów).
Podsumowanie
PTODM zaprasza wszystkich, których dotyczy poruszony problem, do wspólnych działań na rzecz dostępności opieki duchowej dla hospitalizowanych chorych na COVID-19. Aby żaden chory nie był samotny w szpitalu, zwłaszcza w okresie zagrożenia życia, bezradności i umierania i aby nikt nie był pozbawiony opieki duchowej właśnie wtedy, gdy najbardziej jej potrzebuje.
Piśmiennictwo:
1. Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2012 r., poz. 159), t.j. DZ.U. z 2020 r., poz. 849.
2. Palliative Care, Pan American Health Organization, World Health Organization. Palliative care. www.paho.org/hq/index.php?option=com_ content&view=article&id=12 587:palliative-care& Itemid=42 139&lang=en (dostęp: 29.11.2020)
3. Puchalski C., Bauer R., Ferrell B. i wsp.: Palliative care in the COVID-19 pandemic briefing note. Interprofessional spiritual care in the time of COVID-19. International association for hospice & palliative care. 2020. http://globalpalliativecare.org/covid-19/uploads/ briefing-notes/briefingnote- interprofessional-spiritual-care-in-the-time-of-covid-19. pdf (dostęp: 29.11.2020)
4. Polskie Towarzystwo Opieki Duchowej w Medycynie. http://ptodm.org.pl/ (dostęp: 29.11.2020)
5. Puchalski C.M., Ferrell B., Virani R. i wsp.: Improving the quality of spiritual care as a dimension of palliative care: the report of the consensus conference. J. Palliat. Med., 2009; 12: 885–904
6. Nolan S., Saltmarsh P., Leget C.: Spiritual care in palliative care: working towards an EAPC Task Force. Eur. J. Palliat. Care, 2011; 18: 86–89
7. Best M., Leget C., Goodhead A., Paal. P.: An EAPC white paper on multi-disciplinary education for spiritual care in palliative care. BMC Palliat. Care, 2020; 19: 9
8. Polskie Towarzystwo Opieki Duchowej w Medycynie: Co to jest duchowość. http://ptodm. org.pl/ptodm/171 384,co-to-jest-duchowosc (dostęp: 29.11.2020)
9. Vanstone M., Neville T.H., Clarke F.J. i wsp.: Compassionate end-of-life care: mixed-methods multisite evaluation of the 3 Wishes project. Ann. Intern. Med., 2020; 172: 1–11
10. Rogan J., Zielke M., Drumright K., Boehm L.M.: Institutional challenges and solutions to evidence-based, patient-centered practice: implementing ICU diaries. Crit. Care Nurse, 2020; 40: 47–56
11. Gajic O., Anderson B.D.: “Get to Know Me” board. Crit. Care Explor., 2019; 1: e0030
12. Renz M., Reichmuth O., Bueche D. i wsp.: Fear, pain, denial, and spiritual experiences in dying processes. Am. J. Hospice Palliat. Med., 2018; 35: 478–491
13. Renz M.: Dying a transition. Columbia University Press. New York 2015.
14. Otani H., Yoshida S., Morita T. i wsp.: Meaningful communication before death, but not present at the time of death itself, is associated with better outcomes on measures of depression and complicated grief among bereaved family members of cancer patients. J. Pain Symptom Manage, 2017; 54: 273–279.
15. Zasady dostępu osób duchowych do chorych we wszystkich szpitalach w Polsce [odpowiedź Zastępcy Głównego Inspektora Sanitarnego z 18.05.2020]. 23.11.2020. http://ptodm.org.pl/aktualnosci/show.html?id=252 601 (dostęp: 28.11.2020)
16. Münch U., Müller H., Deffner T. i wsp.: [Recommendations for the support of suffering, severely ill, dying or grieving persons in the corona pandemic from a palliative care perspective: recommendations of the German Society for Palliative Medicine (DGP), the German Interdisciplinary Association for Intensive and Emergency Medicine (DIVI), the Federal Association for Grief Counseling (BVT), the Working Group for Psycho-oncology in the German Cancer Society, the German Association for Social Work in the Healthcare System (DVSG) and the German Association for Systemic Therapy, Counseling and Family Therapy (DGSF)]. Schmerz, 2020; 34: 303–313
17. Multidisciplinary Working Group “ComuniCovid” [Italian Society of Anesthesia and Intensive Care (SIAARTI), Italian Association of Critical Care Nurses (Aniarti), ItalianSociety of Emergency Medicine (SIMEU), and Italian SocietyPalliative Care (SICP)]. Come comunicare con i familiari dei pazienti in completo isolamento durante la pandemia da SARS-CoV-2 [How to communicate with families of patients in complete isolation during SARS-CoV-2 pandemic multidisciplinary working group “ComuniCoViD”]. Recenti Prog. Med., 2020; 111: 357–367